Rijkswaterstaat realiseert de A16 Rotterdam, de nieuwe verbinding tussen de A16 bij het Terbregseplein en de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. De 11 kilometer lange rijksweg verbetert de bereikbaarheid en leefbaarheid in het noordoostelijke deel van Rotterdam, In Lansingerland en in de omliggende regio. Met een nieuwe toerit wordt de Hoofdweg verbonden met de A16 Rotterdam.
Daar waar de Ankie Verbeek-Ohrlaan de huidige N209 kruist wordt de A16 Rotterdam aangelegd. Er komt op dit deel een ‘volledige aansluiting’. Dit betekent dat automobilisten op de A16 Rotterdam vanuit beide richtingen zowel naar de N209 als naar de Ankie Verbeek-Ohrlaan kunnen afslaan en dat zij op die wegen zowel in westelijke als in oostelijke richting de A16 Rotterdam op kunnen rijden. Dit is onder meer noodzakelijk om de Molenlaan te ontlasten.
Het noordelijk landhoofd van K30A wordt als een hoog gefundeerd landhoofd op palen uitgevoerd en ligt gedeeltelijk op de bestaande N209. Hierdoor is er maar een beperkte voorbelasting mogelijk en pas nadat de bestaande N209 is verlegd kan het gebied volledig in de voorbelasting komen. Hierdoor hebben wij een gewapende grondconstructie gerealiseerd die in eerste instantie als voorbelasting dient en later in de definitieve situatie als fundatie dient voor het hooggelegen landhoofd.